Slaegt

Carl StruveAge: 87 years18871974

Name
Carl Struve
Given names
Carl
Surname
Struve
Birth 12 April 1887 53 30
Death of a fatherCarl Struve
1889 (Age 20 months)

MarriageSigne HagerupView this family
2 August 1914 (Age 27 years)
MarriageEsther Pauline TybringView this family
26 November 1934 (Age 47 years)
Death of a motherEmilie Sofie Zeiner
1935 (Age 47 years)

Occupation
Operasanger, skuespiller
yes

Death 26 November 1974 (Age 87 years)
Burial
Family with parents - View this family
father
mother
Marriage: 28 March 1883Vinger, Hedmark
5 months
elder sister
16 months
elder sister
2 years
himself
Family with Signe Hagerup - View this family
himself
wife
Marriage: 2 August 1914Drøbak
Family with Esther Pauline Tybring - View this family
himself
wife
Marriage: 26 November 1934Oslo

Shared note
Sanger og skuespiller. Foreldre: Manufakturhandler Carl Struve (1833–89) og Emilie Zeiner (1856–1935). Gift 1) 2.8.1914 i Drøbak med Signe Hagerup (f. 22.9.1887), datter av professor, statsminister Francis Hagerup (1853–1921) og Fredrikke Dorothea Bødtker (1853–1919), ekteskapet oppløst 1929; 2) 26.11.1934 i Oslo med Esther Pauline Tybring (11.11.1901–14.10.1977), datter av sogneprest Georg Fredrik Tybring (1873–1966) og Aagot Magelssen (1873–1966). Carl Struve hadde en lang karriere som opera- og operettesanger bak seg da han fra midten av 1930-årene i Finn Bøs revyer på Centralteatret skapte den populære gjennomgangsfiguren Bluncke. Han var en av de bærende krefter ved Centralteatret i 24 år og medvirket også i en rekke norske filmer. Struve fikk sin første sangundervisning av operasanger Wilhelm Kloed i Kristiania 1908. Samme år debuterte han med egen konsert i Brødrene Hals' konsertlokale og kom deretter inn i koret ved Nationaltheatret. Kapellmester Johan Halvorsen fattet stor interesse for Struve og hjalp ham på alle måter. Da Den glade enke ble satt opp igjen høsten 1908, ble Struve tildelt rollen som Camille de Rosillon. Samme høst operadebuterte han som løytnant Pinkerton i Madame Butterfly. Struve studerte også sang med Frantz Henry von Dulong i Berlin, Raimond von zur Mühlen i London og Arne van Erpekum Sem i Kristiania. Nationaltheatret hadde sitt eget orkester frem til 1919 og oppførte operaer vår og høst. Struve sang ledende tenorpartier i oppsetninger som Barberen i Sevilla, Rigoletto, Hoffmanns eventyr, Eugen Onegin, Lakmé, Faust, Carmen og Mignon; i den sistnevnte hadde han Kaja Eide Norena som motspiller. Da Nationaltheatret skilte seg av med sitt orkester, begynte en tid med konsertturneer og gjestespill for Struve, bl.a. ved Kungliga Teatern (operaen) i Stockholm 1921–22, ved Oscarsteatern 1924–25 og ved Vasateatern 1927–28. Gjestespill fulgte i Malmö og Helsingfors, og 1926 engasjerte den britiske teaterkongen White ved Daly's Theatre i London ham i operetten A Greek Slave til turné i Storbritannia. Forestillingen ble gitt 127 ganger. Til gjestevirksomheten hørte også konsertreiser gjennom Norge, Sverige, Irland og USA. 1931 var Struve tilbake ved Nationaltheatret, der han sang mot Kirsten Flagstad i Bajazzo. Hans fremførelse av Canios parti begeistret en samlet presse og regnes som hans kanskje største prestasjon som operasanger: “Både sanglig og skuespillermessig en prestasjon for verdensscenen,” skrev Anton Rønneberg. Astrid Welhaven Heibergs maleri av Struve, som henger i Nationaltheatret, fremstiller ham i nettopp denne rollen. I årene som fulgte, høstet han også anerkjennelse som operetteskuespiller, bl.a i tittelrollen i Casanova på Chat Noir (1932) og i Fetteren fra Batavia på Carl Johan-Teatret (1933). Carl Struve levde to liv i rampelyset, ett som operasanger og ett som skuespiller. Selv om han prøvde seg som skuespiller både 1909 og 1914–15, kan en si at skuespillerkarrieren først startet 1934, da han hadde en rolle i Aktiebarnet ved Henry Gleditschs teater Søilen i Oslo. Centralteatrets direktør Reidar Otto engasjerte ham straks til Centralteatret som skuespiller. Her ble Struve en av de bærende kreftene i hele 24 år, i operetter, komedier, farser, lystspill, revyer og mer alvorlige skuespill. I flere av Finn Bøs store revyer spilte han sin uforglemmelige gjennomgangsfigur, den muntert påseilede og tørste Bluncke. Struve spilte Bluncke over 500 ganger og tilførte rollen stadig nye sider. En kunne nesten bli i villrede om det var Bø eller Struve som var mester for typen Bluncke. Det var en spesielt god stemning i salen hver gang Struve stod på scenen, og for dem som opplevde hans vidd og distinkte og kostelige replikk, ble det et savn da han trakk seg tilbake 1959. Etter avskjeden fra Centralteatret gjestet Struve 1961 ved Trøndelag Teater. Senere medvirket han bl.a i Radioteatret, og fra Fjernsynsteatret huskes han som sognepresten i Oskar Braatens Den store barnedåpen (1965). Struve gjorde en rekke grammofoninnspillinger i perioden 1909–50. Han platedebuterte med tre innspillinger for The Gramophone Company og sju innspillinger for Pathé. I 1920-årene gjorde han en del innspillinger av operaarier for Polyphon. Fra hans skuespillerkarriere ble det innspillinger av revytekster, bl.a. tre av Finn Bøs viser. Carl Struve filmdebuterte 1936 som handelsmannen Berge i Morder uten ansikt. Senere medvirket han bl.a. i Tørres Snørtevold (1940), En herre med bart (1942), Den nye legen (1943), Kranes konditori (1951) og I moralens navn (1954). Han mottok Kongens fortjenstmedalje i gull 1948.
Shared note
Records not imported into INDI (individual) Gramps ID I2045: Line ignored as not understood Line 15942: 2 _WT_USER Karsten Line ignored as not understood Line 15948: 2 CEME Vår Frelser Gravlund
Shared note
Records not imported into FAM (family) Gramps ID F0963: Line ignored as not understood Line 58222: 2 _WT_USER Karsten
Shared note
Records not imported into FAM (family) Gramps ID F0962: Line ignored as not understood Line 58209: 2 _WT_USER Karsten